W tym roku szkolnym klasa piąta bierze udział w zajeciach edukacji kulturalnej pt. "Kontrapunkt i improwizacja..." prowadzonych przez Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury z Torunia.

Projekt Kontrapunkt i improwizacja – edukacja artystyczna dzieci i młodzieży zakłada zdobywanie przez uczniów wiedzy, rozwijanie umiejętności i kompetencji wokół pojęć „budowanie kontrapunktu” i „umiejętność improwizacji” w różnych dziedzinach sztuki.
Przez doświadczenia wyniesione z zajęć uczniowie pięciu grup z czterech szkół – partnerów projektu – nabędą umiejętności i kompetencje poszerzające wiedzę wyniesioną ze szkoły. Pozwolą one na podjęcie samodzielnej twórczości i próbę krytycznej oceny zjawisk i artefaktów kultury i sztuki współczesnej, ze świadomością, że istnieją one w ścisłej relacji z dorobkiem historycznym poszczególnych dziedzin i lokalnym dziedzictwem kulturowym a także, że są istotnymi narzędziami komunikacji międzyludzkiej. Jest to komunikacja odbywająca się na innym, bardziej wysublimowanym poziomie niż komunikacja w życiu codziennym, a sama treść komunikatów często wykracza poza czystą informację i buduje przekaz emocjonalno-intelektualny.
Dzięki udziałowi w projekcie młody człowiek z większą łatwością będzie identyfikował swoją przynależność kulturową, prezentując postawę aktywną i będzie uczestniczył w życiu kulturalnym swojego środowiska.
W każdej ze szkół dominująca będzie inna dziedzina sztuki uzupełniona innymi działaniami artystycznymi.
Partnerami projektu są:
-
Zespół Publicznych Szkół nr 1 w Piechcinie
- Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka, gdzie główną dziedziną sztuki jest plastyka;
- Gimnazjum nr 2 – muzyka;
-
Szkoła Podstawowa im. Władysława Broniewskiego w Zelgnie – plastyka z fotografią reporterską;
-
Gimnazjum nr 2 im. gen. Elżbiety Zawackiej w Toruniu – teatr i wizerunek;
-
I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Toruniu – taniec – teoria i praktyka.
Szkoła Podstawowa im. Władysława Broniewskiego w Zelgnie
Dominująca dziedziną sztuki jest plastyka powiązana z fotografią reporterską.
Założeniem projektu jest przybliżenie uczniom wiedzy z zakresu plastyki, a w szczególności historii rysunku i fotografii, wiedzy o kulturze, grafiki komputerowej (przyswojenie podstawowych pojęć z zakresu obróbki plików cyfrowych, takich jak: korekta, retusz, przygotowanie do druku), technik fotograficznych, operowania światłem, kompozycji i kadrowania. Zajęcia wzbogacające korelują z głównym torem zajęć i dotyczą zdobywania wiedzy, rozwijania umiejętności i kompetencji wokół pojęć: „budowanie kontrapunktu” i „umiejętność improwizacji” w różnych dziedzinach sztuki.
Uczestnicy pod okiem instruktora pracują nad stworzeniem i przygotowaniem do druku kalendarza ściennego.
Działania zmierzają do pobudzenia zainteresowania sztuką współczesną i zachęcenia do podejmowania samodzielnych prób tworzenia, krytycznej analizy, odbioru sztuki, samodzielnych prób tworzenia dzieł sztuki.
Projekt jest osadzony w lokalnym kontekście kulturowym – na kolorycie lokalnej społeczności i bocianie białym jako symbolu Zelgna.
Counterpoint and improvisation
Supported by instructors, fifth grade students take part in various activities culminating in the creation of a wall calendar.The aim of this is to raise students' interest in modern art and encourage them to conduct critical analysis and instill better reception of works of art.